Zöld jogszabály - Az elektromos autók országa leszünk?

2019. június 02.  23:17   

Azt a kérdést, hogy mi lesz az elektromos autók és a hagyományos üzemű autók jövője a technológia fejlődése és egyéb világgazdasági folyamatok eldöntik. Ami biztos tény, hogy a változás megállíthatatlan és az olyan vállalkozásoknak, amelyeknek az üzlethelyiséghez parkolóhelyet kell biztosítania érdemes tisztában lenni az ezzel kapcsolatos kötelezettségeikkel.


Te is minden nap használod az autód? A benzinkutakon már előre köszönnek és kézségesen segítenek tankolni? Bele sem mersz gondolni mennyit költesz egy évben parkolójegyek vásárlására, s ahelyett, hogy 1 hétig a tengerparton napoznál, az autód éhségét csillapítod, de lehet sokkal közelebb van a megoldás, mint gondolnád.

Nem kérdés, hogy a közlekedés és annak minősége egyre inkább meghatározó szerepet tölt be az életünkben. A rohanó világban mindenki egyre gyorsabban és kényelmesebben szeretne eljutni A pontból B pontba. Az elektromos autók igazi úttörőknek számítanak: olyan lehetőséget jelentenek, amiről tíz évvel ezelőtt még álmodni sem mertünk, ám az új életviszonyokhoz a jogszabályi környezetnek is alkalmazkodnia kell. Ehhez nyújtok most egy kis segítséget.

Töltőállomás vs Töltőpont?

index.jpg

Az elektromos gépjárműtöltési szolgáltatás egyes kérdéseiről szóló 170/2017. (VI. 29.) Korm. rendelet 1. §-a meghatározza az elektromos töltőállomás és töltőpont fogalmát. E szerint az elektromos töltőállomás olyan töltési szolgáltatás céljára fenntartott közterületen vagy magánterületen elhelyezett töltőberendezés, amely legalább egy darab elektromos meghajtású gépjármű akkumulátorának töltésére alkalmas, míg az elektromos töltőpont a töltőberendezésen található töltőcsatlakozó, amely egyidejűleg egy elektromos meghajtású jármű villamosenergia-tároló rendszerének feltöltésére alkalmas.

TEHÁT LÁTHATJUK, HOGY A KÜLÖNBSÉG MINDÖSSZESEN ANNYI, HOGY A TÖLTŐPONT CSAK EGY JÁRMŰ FELTÖLTÉSÉT TESZI LEHETŐVÉ, EZZEL SZEMBEN A TÖLTŐÁLLOMÁSHOZ EGYNÉL TÖBB JÁRMŰ IS CSATLAKOZTATHATÓ.

Több, mint 1 millió villanyautó

Az elmúlt években a számok növekedése alapján egyre nagyobb népszerűségnek örvend az elektromos autó. Már több, mint egymillió villanyautó gurul csendesen a kontinens utcáin. Ki ne szeretné messziről elkerülni a benzinkutakat, vagy legalábbis a tankolással felhagyni? A népszerűség mellett azonban ott van a sok kérdőjel, hogy vajon a töltőhelyek gyakorisága megfelelő-e, és hogy meddig tudunk eljutni egy töltéssel.

Nézzük, hogyan igyekszik alkalmazkodni a jogszabályi környezet a megállíthatatlannak tűnő változásokhoz?

Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendeletet (OTÉK) 2018 végén módosították. A töltőállomások kiépítésében nincs apelláta:

AZ ELEKTROMOS AUTÓK ELTERJEDÉSÉVEL A TÖLTŐPONTOKNAK IS HASONLÓ TENDENCIÁT KELL KÖVETNIÜK, SZÜKSÉG VAN EGYRE SZÉLESEBB KÖRBEN AZ ÁLLOMÁSOKRA.

Miközben mi kényelmesen intézzük a napi teendőinket, bevásárolunk, vagy csak egy filmet nézünk a moziban, addig az autónk új erőre kap, s utána folytathatjuk az utunkat.
A rendelet célja a töltőhelyek megsokszorozása, egy olyan rendszer kiépítése, ami az eddigieknél nagyobb számú lehetőséget ad az autótulajdonosoknak a járművek töltésére. A parkolók kiépítését több lépcsős folyamatként tervezték. Az első lépcső 2017 volt, addig minden 100 parkolóhelyre kellett jutnia egy elektromos töltőnek, majd 2018 január elsejére már két töltő kötelező 100 parkolóhelyre. A jogszabály értelmében a kereskedelemről szóló törvény szerinti napi fogyasztási cikket értékesítő, 300 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű üzlet esetében biztosítani kell az árusítótér minden megkezdett 10 négyzetméter nettó alapterületére vetítve egy személygépkocsi elhelyezését. A már meglévő áruházak parkolói esetén 100 férőhelyenként két töltőállomás a norma. Jelentős változás, hogy 2019. január 1-től, már egy jóval nagyobb kört, a napi fogyasztási cikkeket árusító üzleteket (élelmiszer-diszkontok, szuper- és hipermarketek) is érinti.

HA MOST ÉPÍTIK A PARKOLÓT, MÁR MINDEN 100 PARKOLÓHELY UTÁN 10 HELYNEK ALKALMASNAK KELL LENNIE ELEKTROMOS JÁRMŰVEK TÖLTŐÁLLOMÁSÁNAK KIALAKÍTÁSÁRA.

A 20-50 ezres településeken 2020. január elsejéig, míg a 20 ezresnél kisebb települések áruházainak a parkolóiban 2026. január elsejéig kell 100 parkolóhelyenként két töltőt telepíteni. A vidéki városokban még várni kell a komoly áttörésre, de jó hír, hogy az Ionity névre keresztelt projekt keretein belül Magyarországon is telepítenek ultragyors töltőket Budapesten, Győrnél az M1-esen és Nagykanizsánál az M7-esen.
A megvalósítással kapcsolatban felmerül egy nem lényegtelen kérdés. Az előírások betartása mindenki érdeke, ám ha a kiépítés elmarad következményt von maga után?

UPDATE:

A CIKK ÍRÁSA SORÁN MEGKERESTEM AZ INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTÉRIUMOT A 253/1997 (XII. 20.) KORMÁNYRENDELET 2018-AS MÓDOSÍTÁSÁVAL KAPCSOLATBAN.

Kérdésként fogalmaztam meg, hogy mi történik, ha nem valósul meg az előírt parkolóhelyek kiépítése, milyen szakciókra lehet számítani. a Miniszterelnökség Területrendezési és Településügyi Főosztályának vezetője készségesen válaszolt a témával kapcsolatban. Levelében részletes szakmai tájékoztatást kaptam az esetleges bírságokról.

“Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997.(XII. 20. korm. rendelet valóban előírja az elektromos gépjármű töltőállomás kiépítését, illetve a kiépítés lehetőségének biztosítását.

AZ OTÉK A KÖTELEZETTSÉG NEM TELJESÍTÉSÉRE ESETÉRE NEM HATÁROZ MEG SZANKCIÓT.

Az előírt kötelezettség a kereskedelmi törvény szerint napi fogyasztási cikket értékesítő, 300m2-nél nagyobb bruttó alapterületű üzletekre vonatkozik az OTÉK 42. § (10) bekezdése szerint. Ezen üzletek tevékenysége a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (a továbbiakban Fgytv.) hatálya alá tartozik, ezért esetükben alkalmazható az Fgytv. 45/A. §-a amely szerint a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi az előírások betartását.

A Kormány általános fogyasztóvédelmi hatóságként a járási hivatalt jelöli ki. Erre tekintettel az OTÉK-ban előírt kötelezettség teljesítése elmulasztása esetén a fővárosi, illetve a megyei kormányhivatal, mint fogyasztóvédelmi hatóság határozza meg az alkalmazandó szankciókat az eset lényeges körülményeinek figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával az Fgytv. 47. § (1) bekezdése szerint.

AZ ALKALMAZHATÓ JOGKÖVETKEZMÉNY LEHET FELTÁRT HIÁNYOSSÁG MEGSZÜNTETÉSÉRE KÖTELEZÉS VAGY FOGYASZTÓVÉDELMI BÍRSÁG KISZABÁSA.”

Az érintett vállalkozásoknak mindenképpen figyelniük kell az ismertetett jogszabályi rendelkezésekre, hogy ne álljanak a fejlődés útjába!

Ha tetszett a bejegyzés, nyugodtan nyomj egy Lájk és Megosztás gombot!

Megosztás és cimkék

Címkék:  elektromos autó, parkoló, töltőállomás, töltőpont, OTÉK



Hozzászólás a témához

Szólj hozzá elsőként cikkemhez

Új hozzászólás

Mehet

Letöltések

Hogyan vezesd


jól a céged?


Hogyan kerüld el a jogi buktatókat? Mi az, amire érdemes odafigyelned, hogy a céged jól működjön? Milyen egy jó szerződés?

Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket boncolgatok ingyenesen letölthető tanulmányomban - emberi nyelven.



Iratkozz fel hírlevelemre és cserébe megajándékozlak ezzel az ingyenes tanulmánnyal!

Ki vagyok én?

„Hiszek abban,
hogy a jog nem
életünk meg-
keserítője, hanem
munkánk segítője
és szolgája.”


Nemes Imre vagyok
és azért dolgozom,
hogy ez a gondolat
ne csak vágy, hanem
könnyen elérhető
valóság legyen.


Bővebb információ

Blog cimkék

Keresés