Változások a társaságok működésében a veszélyhelyzet alatt the show must go on!
2020. május 25. 23:42
A veszélyhelyzet alapjaiban változtatta meg mindennapjainkat, így ahogyan a társasági életünkre, úgy a Társaságunk életére is komoly hatást gyakorol. Annak ellenére, hogy a korlátozások enyhítésére került sor, a szociális érintkezés minimálisra csökkentése továbbra is célszerű. A jelenlegi helyzetben a családi-, baráti összejövetelek megtartása sem javallott, így értelemszerű, hogy a cégek taggyűlései megtartása sem lehetséges személyes részvétel útján. Legújabb bejegyzésünkben a járványügyi helyzet során – a cégek működését leginkább érintő – megalkotott kormányrendeletekben foglalt változásokat kívánjuk bemutatni.
A változtatások oka nyilvánvalóan az, hogy a személyes jelenlétet a társaság működése során a lehető legminimálisabbra csökkentsük, ezáltal elkerülve a fizikai kontaktust az érintettek között. A járványügyi helyzet miatti szigorítások megnehezítették a működést, egyes esetekben ellehetetlenítve a döntéshozatalt, emiatt szükségessé vált a szabályok ismételt módosítása, hogy a társaságoknak lehetőségük legyen a folyamatos működés fenntartására.
A home office hátrányai – a másik oldalról
Ez utóbbi eljárás jelentős változásnak tekinthető, mivel a Ptk. szerint, ülés tartása nélküli döntésre csak abban az esetben van lehetőség, ha ezt a létesítő okirat biztosítja.
A cégek ügyvezetése – az átmeneti helyzetben – a létesítő okiratot nem módosíthatja, kivéve, ha arra a veszélyhelyzet ideje alatt hatályba lépő jogszabály rendelkezése alapján van szükség, nem dönthet a társaság jogutód nélküli megszűnéséről, átalakulásról, egyesüléséről és szétválásáról sem. Továbbá korlátolt felelősségű társaság, részvénytársaság esetén a jegyzett tőke leszállításáról sem dönthet a vezető. A vezető tisztségviselő a pótbefizetésről vagy egyéb tőkepótlásról is csak akkor dönthet, ha az a tagok a cégben fennálló részesedése mértékét nem érinti és a pótbefizetésre vagy egyéb befizetésre kötelezettek ehhez előzetesen írásban hozzájárulnak.
A fenti korlátok között meghozott vezetői döntések a döntéshozó szerv határozatának minősülnek, így végrehajthatók, azonban a meghozott döntést a veszélyhelyzet megszűnését követő legfeljebb 90. napra összehívandó rendkívüli döntéshozó szervi ülés napirendjére kell tűzni. Ha az utólagos döntéshozó szervi határozat a korábbi döntést megváltoztatja, vagy hatályon kívül helyezi, az nem érinti az azt megelőzően keletkezett jogokat és kötelezettségeket.
Fontos megjegyezni, hogy a taggyűlésen kívüli szervek, mint a testületi ügyvezetés, a felügyelőbizottság, és az auditbizottság is megtarthatja elektronikus hírközlő eszköz útján az üléseit, valamint folytathatnak írásbeli úton történő egyeztetést is, és a döntéshozatalra írásban is sor kerülhet. Ennek szabályait, – amennyiben a létesítő okirat erről nem rendelkezik – a testület elnökének kell meghatároznia.
Összegzés
A változtatások oka nyilvánvalóan az, hogy a személyes jelenlétet a társaság működése során a lehető legminimálisabbra csökkentsük, ezáltal elkerülve a fizikai kontaktust az érintettek között. A járványügyi helyzet miatti szigorítások megnehezítették a működést, egyes esetekben ellehetetlenítve a döntéshozatalt, emiatt szükségessé vált a szabályok ismételt módosítása, hogy a társaságoknak lehetőségük legyen a folyamatos működés fenntartására.
A home office hátrányai – a másik oldalról
A munkavégzés átszervezésének szükségszerűsége a vállalkozások, a cégek vezetőit is kihívásként érte. Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során teendő intézkedésekről szóló 46/2020. (III.16.) kormányrendelet jelentős változásokat hozott a gazdasági társaságok mindennapi működését illetően is. A kormányrendelet szerint a résztvevők számától függetlenül tilos a rendezvények és gyűlések tartása. Ebből következik, hogy a vállalatok irányítása is válságos helyzetbe került, a mindennapi munka ellehetetlenülése miatt szükséges volt a korlátozások átalakítása, melynek érdekében a kormány megalkotta a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezésekről 102/2020. (IV.10.) kormányrendeletet.
A megoldás lehetősége – the show must go on!
Az újabb rendelet, a társaságok működésének biztosítása érdekében, több ponton is eltérést enged a Polgári Törvénykönyv szabályaitól. Ebben a bejegyzésben ezeket kívánjuk áttekinteni.
Változás a taggyűlések tartására vonatkozóan:
Tekintettel arra, hogy a 102/2020. (IV.10.) kormányrendelet szerint taggyűlés tartására nincs lehetőség olyan módon, hogy az a tagok személyes részvételét igényelje, a társaságoknak két lehetőségük van a szükséges döntések meghozatalára. Ezek a lehetőségek akkor is fennállnak, ha ezekről és ezek feltételeiről a cégek létesítő okirata nem, vagy ettől eltérően rendelkezik.
Nézzük, a vírushelyzetben milyen döntéshozatali eljárási lehetőségek állnak a társaságok rendelkezésére:
- elektronikus hírközlő eszköz alkalmazásával: olyan hang és képfelvétel továbbítására alkalmas eszközök (skype, zoom, googlemeets, stb.), amelyek egy időben több személyt képesek összekötni és a szóbeli kommunikációt aggálymentesen lehetővé teszik,
- valamint a határozathozatalra – ha a jogi személyre vonatkozó törvényi előírás az ülés tartása nélküli döntéshozatalt nem zárja ki – az ügyvezetés kezdeményezésére ülés tartása nélkül is sor kerülhet.
Amennyiben a fenti két lehetőség feltételeiről nem rendelkezik egy cég létesítő okirata, akkor az erre vonatkozó szabályok megállapítása az ügyvezetés jogosultsága. A vezetőknek szükséges meghatározni az igénybe vehető elektronikus hírközlő eszközöket és informatikai alkalmazásokat, és amennyiben a társaság ügyvezetése személyesen nem ismeri a tagokat, meg kell határoznia a személyazonosítás módját is.
Az ülés tartása nélküli döntéshozatal tekintetében további feladata az ügyvezetésnek a tag szavazatának eljuttatásával és érvényességével kapcsolatos szabályok megalkotása is.
Látható tehát, hogy az ügyvezetés feladat- és hatásköre bővült, azonban továbbra is vannak korlátai. Ezek a korlátok a határozathozatal tárgyát érintik.
További korlát a beszámoló elfogadása, az adózott eredmény felhasználása és a döntéshozó szerv hatáskörbe tartozó, a társaság törvényes működésének fenntartásához szükséges, az ésszerű és felelős gazdálkodás körében felmerülő halaszthatatlan ügyekben, a vezető csak abban az esetben határozhat, ha a szavazatok 25%-át meghaladó részesedéssel rendelkező tagok a döntés meghozatalát megelőző írásbeli véleményükben legalább a szavazatok 51%-át elérő mértékben a határozati javaslattal szemben nem tiltakoznak. Abban az esetben, ha egy társaságnak a Ptk. szerinti többségi befolyással vagy minősített többséggel rendelkező tagja van, akkor a határozathozatalhoz szükséges, hogy ez a tag az előzetes írásbeli véleményében a határozati javaslattal szemben ne tiltakozzon.
Fontos megjegyezni, hogy a taggyűlésen kívüli szervek, mint a testületi ügyvezetés, a felügyelőbizottság, és az auditbizottság is megtarthatja elektronikus hírközlő eszköz útján az üléseit, valamint folytathatnak írásbeli úton történő egyeztetést is, és a döntéshozatalra írásban is sor kerülhet. Ennek szabályait, – amennyiben a létesítő okirat erről nem rendelkezik – a testület elnökének kell meghatároznia.
A jognyilatkozatok közlése: elektronikus kapcsolattartás mindenekfelett
A 102/2020. (IV.10.) kormányrendelet, a nyilatkozatok közlésének módját is szabályozza. Ebben a körben kimondja, hogy a társaság szervei, a tagok e-mail címére is kézbesíthetik a jognyilatkozatokat, amennyiben azokat a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással vagy elektronikus bélyegzővel hitelesítik, vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással való hitelesítés úján szükséges aláírniuk.
A társaság tagjaira amennyiben jogi személyek, szintén ezek a szabályok vonatkoznak, tehát az e-mailen küldött nyilatkozataik csak elektronikus aláírással hitelesek. A természetes személy tagok a céggel kapcsolatos jognyilatkozataikat e-mail formájában is közölhetik. Az ő kapcsolattartásuk esetén nem kötelező az elektronikus aláírás, de a jognyilatkozatnak a tag azonosíthatóságához szükséges adatokat tartalmaznia kell.
Ahogyan a járványügyi veszélyhelyzet a mindennapjainkat jelentősen átalakította, elkerülhetetlenül hatást gyakorolt a társaságok működésére is. Látható, hogy az ügyvezetés feladata, és ezzel együtt jog- és hatásköre is bővült. Az egyetlen járható út itt is, az alkalmazkodás a változásokhoz. A jelenlegi jogszabályi környezet ehhez nyújt segítséget azzal, hogy a döntéshozatal szabályait rugalmasabbá teszi, ezzel biztosítva a társaságok mindennapi döntésmechanizmusai működésének a lehetőségét.
Amennyiben úgy érzed, hogy a kialakult helyzetben jogi segítségre, szakszerű útmutatásra van szükséged fordulj bátran a Dr. Nemes Ügyvédi Irodához.
Ha tetszett a bejegyzés nyugodtan nyomj egy Lájk, vagy Megosztás gombot!
Megosztás és cimkék
Hozzászólás a témához
Szólj hozzá elsőként cikkemhez
Letöltések
Ki vagyok én?
„Hiszek abban,
hogy
a jog nem
életünk
meg-
keserítője, hanem
munkánk segítője
és szolgája.”
Nemes Imre vagyok
és azért dolgozom,
hogy ez a gondolat
ne csak vágy, hanem
könnyen elérhető
valóság legyen.
Bővebb információ
Blog cimkék
- adóellenőrzés (2 db)
- számla (2 db)
- domain név (2 db)
- védjegy (3 db)
- cégalapítás (2 db)
- cégnév (3 db)
- reklám (1 db)
- védjegy (1 db)
- fizetési meghagyás (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- kintlévőség kezelés (1 db)
- végrehajtás (1 db)
- felszámolás (3 db)
- európai fizetési meghagyás (1 db)
- végrehajtás (1 db)
- telephely (1 db)
- székhely (1 db)
- fióktelep (1 db)
- internet (1 db)
- felelősség (1 db)
- kártérítés (1 db)
- cégbíróság (1 db)
- cégalapítás (1 db)
- kisebbségi jogok (1 db)
- erőforrás (1 db)
- egyesület (1 db)
- kényszer-végelszámolás (2 db)
- civil szervezet (1 db)
- fizetésképtelenség megállapítása (1 db)
- kényszertölési eljárás (1 db)
- végelszámolás (1 db)
- kockázatelemzést követő kérdőív (1 db)
- végelszámolás (1 db)
- felszámolás (1 db)
- Facebook (1 db)
- WIFI (1 db)
- Gmail (1 db)
- ingatlanüzemeltető (1 db)
- magánvezeték (1 db)
- hálózati szolgáltatás (1 db)
- továbbadás (1 db)
- kizárási okok (1 db)
- kényszertörlési eljárás (1 db)
- Gt. 23.§ (1 db)
- összeférhetetlenség (1 db)
- Gt. 25.§ (1 db)
- adóregisztrációs eljárás (1 db)
- KOCKERD (1 db)
- Facebook (2 db)
- új Munka Törvénykönyve (2 db)
- véleménynyilvánítás (2 db)
- mellékszolgáltatás (1 db)
- fizetésképtelenség megállapítása (2 db)
- felszólítás (1 db)
- egyezség (2 db)
- fizetési haladék (1 db)
- beszámítás (1 db)
- késedelmi kamat (1 db)
- fizetési határidő (1 db)
- új Ptk. (1 db)
- törzstőke (1 db)
- hárommillió (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- NAIH (1 db)
- adatkezelési szabályzat (1 db)
- új PTK. (1 db)
- törzstőke emelés (1 db)
- átalakulás (2 db)
- egyesülés (1 db)
- szétválás (1 db)
- transzformációs eljárás (1 db)
- szétválás (1 db)
- egyesülés (1 db)
- teljességi záradék (1 db)
- új Ptk. (1 db)
- tőkeemelés (1 db)
- hárommillió forint (1 db)
- whistleblowing (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- internetes hirdetés (1 db)
- telefonos zaklatás (1 db)
- webáruház (1 db)
- elállási jog (1 db)
- társasági adó (1 db)
- iparűzési adó (1 db)
- bérlet (1 db)
- pénzügyi lízing (1 db)
- szindikátusi szerződés (1 db)
- szerződésminta (1 db)
- EKAER (1 db)
- menedzsment kivásárlás (1 db)
- családi vállalkozás (1 db)
- MRP (1 db)
- járulék (1 db)
- apport (1 db)
- tőkeemelés (1 db)
- alapítvány (1 db)
- társadalmi szervezet (1 db)
- védelem (1 db)
- védjegybitorlás (1 db)
- Domainregisztrációs Szabályzat (1 db)
- GDPR (1 db)
- adatkezelés (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- alapítvány (1 db)
- egyesület (1 db)
- non profit (1 db)
- szerencsejáték (1 db)
- nyeremény (1 db)
- személyi jövedelemadó (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- GDPR (1 db)
- e-kereskedelem (1 db)
- internet (1 db)
- elektromos autó (1 db)
- parkoló (1 db)
- töltőállomás (1 db)
- töltőpont (1 db)
- OTÉK (1 db)
- bizalom (1 db)
- vagyon (1 db)
- öröklés (1 db)
- vagyonkezelés (1 db)
- általános forgalmi adó (1 db)
- ÁFA levonás (1 db)
- fiktív számla (1 db)
- adójog (2 db)
- NAV (1 db)
- adóellenőrzés (1 db)
- jegyzőkönyv (1 db)
- adóvisszatérítés (1 db)
- adólevonás (1 db)
- fiktív számla (1 db)
- szellemi tulajdon (1 db)
- találmány (1 db)
- szolgálati találmány (1 db)
- alkalmazotti találmány (1 db)
- adójog (1 db)
- költségvetési csalás (1 db)
- áfa (1 db)
- jogvita (1 db)
- influenszer (1 db)
- GVH (1 db)
- fogyasztó (1 db)
- bérlet (1 db)
- vis maior (1 db)
- járvány (1 db)
- bérleti szerzőés (1 db)
- bérleti díj (1 db)
- kártérítés (1 db)
- munkaviszony (1 db)
- szabadság (1 db)
- járvány (2 db)
- felmondás (1 db)
- közös megegyezés (1 db)
- taggyűlés (1 db)
- elektronikus hírközlő eszköz (1 db)
- ülés tartása nélkül (1 db)
- standstill (1 db)
- csődeljárás (1 db)
- szerződés (1 db)
- váltó (1 db)
- értékpapír (1 db)
- biztosíték (1 db)
- családi vállalkozás (1 db)
- kkv (1 db)
- generációs vagyontranszfer (1 db)
- generációváltás (1 db)
- bizalmi vagyonkezelés (1 db)
- fedezetelvonás (1 db)
- hitelező (1 db)
- adós (1 db)
- tag kizárás (1 db)
- polgári per (1 db)
- társasági szerződés (1 db)
- COVID 19 (1 db)
- járvány (1 db)
- oltás (1 db)
- munkáltató (1 db)
- munkavállaló (1 db)
- munkaszerződés (1 db)
- távmunka (1 db)
- home office (1 db)
- munkajog (1 db)
Keresés
Legnépszerűbb
-
Step by step - Átalakulás lépésről, lépésre!
Blogbejegyzés megtekintése > -
Átalakulás az új szabályok szerint
Blogbejegyzés megtekintése > -
Szétválás
Blogbejegyzés megtekintése > -
Vissza a kályhához!
Blogbejegyzés megtekintése > -
NEM MELLÉKESEN, HOGYAN KELL EGY PASIT MEGSZEREZNI!?
Blogbejegyzés megtekintése >