Az influenszer marketing jogi kérdései  térkép a hashtagek útvesztőjéhez

2020. március 22.  18:18   



Napjaink egyik legújabb és legelterjedtebb marketingtevékenysége a termékek és szolgáltatások népszerűsítése a véleményvezérek, másnéven influenszerek által a közösségi média felületein. Az influenszerek által közvetített tartalom hatással bír a fogyasztókra, akik követik őket, ezért a marketingtevékenységre vonatkozó jogi szabályozás követelményeit a véleményvezéreknek, és a velük együttműködő hirdetőknek is szükséges szem előtt tartani. Ebben a bejegyzésben az influenszereket, mint piaci szereplőket, a velük való együttműködést, annak jogi kereteire és buktatóira figyelemmel a fogyasztóvédelem és versenyjog szempontjából kívánjuk bemutatni.

#szponzorálttartalom- a véleményvezérekkel való együttműködés

Az influenszer marketing, a marketing egy formája, amelyben a fókuszt a befolyásos emberekre helyezik, a megcélzott piac egésze helyett. A véleményvezérek lehetnek bloggerek, vloggerek, sztárok, celebek, valamint osztályozhatók a követőbázis nagysága szerint is, mint mikro-, makro-, és mega-influenszerek. Egy jellemző azonban minegyikük esetben közös, hogy az általuk közvetített tartalommal közvetlenül tudnak a követőtáborukhoz szólni, a véleményükkel befolyásolni vásárlási-, illetve mindennapi szokásaikat, a követők pedig potenciális fogyasztókká válnak a véleményvezérek hatására.

fot.jpg

Az influenszer tevékenység egy háromszereplős jogviszony a hirdető, a véleményvezér és a fogyasztó vonatkozásában. A véleményvezérek a termékeket, szolgáltatásokat szponzorált tartalomként népszerűsítik saját profiljaikon a közösségi médiafelületeken, ezáltal hatékony reklámtevékenységként működnek, melynek fogyasztóvédelmi és versenyjogi vonatkozásai is vannak, erre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal szabályozásának, a tevékenység gyakorlása során szükséges eleget tenni.

>>GVH started following you

Amennyiben egy véleményvezérrel szándékozunk együttműködést létrehozni, ajánlott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) útmutatásait követni. A Hivatal ennek a marketing formának alkotott szabályozási keretet a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló 2008. évi XLII. törvénnyel, a nemzetközi joggyakorlattal és vonatkozó nemzetközi iránymutatásokkal összhangban.

A GVH három követelményt állított fel a szabályszerű influenszer tevékenységre vonatkozóan, ezek a következőek:

1, átlátható és pontosan azonosítható módon kell feltűntetni a termék vagy szolgáltatás népszerűsítésekor az üzleti kapcsolatát;
2, a reklámfelületen szerepelnie kell egyértelmen az ellenszolgáltatásra való utalásnak;
3, a fizetett és nem fizetett tartalmaknak egymástól elkülöníthetőnek kell lenniük.

Ezzel összefüggésben fontos megjegyezni, hogy a fizetett tartalom ellentételezése nemcsak pénzbeli lehet, a tartalmak megosztásakor szponzorált tartalomként kell feltűntetni minden olyan termék vagy szolgáltatás népszerűsítését, amelyért az influenszer bármilyen formában ellenszolgáltatást kap.

#bírság – ki a felelős?

Amennyiben a GVH tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot észlel, a bírságolás lehetősége fennáll.

Mi minősül tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak?

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény szerint tisztességtelen kereskedelmi eljárásnak minősül, ha egy véleményvezér közösségi oldalán egy terméket népszerűsít és a posztból nem derül ki egyértelműen, hogy ezért ellenszolgáltatást kapott, mellyel álcázott reklám valósul meg. Emiatt a GVH-nak lehetősége van bírság kiszabására, a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékáig.

A következő fontos kérdés, hogy ki a felelős az álcázott reklám tartalomért. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kapcsán felmerül a felelősség kérdése. Az álcázott reklámért az influenszer mellett a hirdető is felelősséggel tartozik, valamint minden személy vagy szervezet, aki gazdaságilag érdekelt a termék népszerűsítésében, mellyel összefüggésben az álcázott reklám megvalósult. Ennek kapcsán kiemelt jelentőséggel bír mind a hirdető, mind a véleményvezér szempontjából a jogi szabályozásnak való megfelelés.

A lájkok ára – a „kattintófarmok” veszélyei

Az influenszerek manapság egyre gyakrabban élnek a lehetőséggel, hogy követőket, esetlegesen kedveléseket vásároljanak maguknak, mindezt azért, hogy az általuk kezelt közösségi médiafelületek a hirdetők szempontjából előnyösebb befektetésnek tűnjenek. Ezt a piaci keresletet kihasználva jöttek létre az úgynevezett kattintófarmok, melyek segítségével kedveléseket és követéseket lehet vásárolni, ezáltal kedvezőbb színben feltűntetni a profiljaikat. Kereslet-kínálat gondolhatnánk elsőre, azonban ez gyakorlat versenyjogi vonatkozásokkal is bír, amennyiben az influenszer a látszólagos népszerűséget a fogyasztók megtévesztése céljából használja, ezzel anyagi előnyre szert téve, ugyanis amennyiben a követők és kedvelések nem valódiak, a hirdetés nem érhet célt, ezáltal a magatartása tisztán látható, hogy a hirdetőkkel és fogyasztókkal szemben is tisztességtelen, azokat megtévesztheti. A versenyjogon túl fogyasztóvédelmi aggályokat is felvethet ez a gyakorlat, mivel a fogyasztók félrevezetésére is alkalmas a kedvelések és követők magas száma, mivel a termékről alkotott képet jelentősen befolyásolja.

cikk_kp.png

Együttműködés szakszerűen és jogszerűen

Az influenszerekkel való együttműködés előnyei mellett bejegyzésünkben felhívtuk a figyelmet a lehetséges buktatókra is, ezek elkerülésére néhány jó tanácsot érdemes megfogadni.

Célszerű az együttműködés során létrejött szerződésben rögzíteni a hirdető felelősségét korlátozó szerződési kikötéseket, valamint a hirdetők szempontjából célszerű olyan rendszerek kidolgozása, mely segítségével az influenszerek megismerhetik a közzétételre vonatkozó elvárásokat, továbbá a hirdető számára utasítási jog biztosítása a posztokra vonatkozóan, a nem megfelelő posztok eltávolítása érdekében.

Ammenyiben a GVH vizsgálata már folyik az ügyben akkor sincs minden veszve, ugyanis utólagosan is lehetőség van a szankciók megelőzésére, például enyhíthetők a beismeréssel, valamint utólagos megfelelési program kidolgozásával.

Összességében tehát néhány alapvető szabály betartásával, valamint a reklámok megfelelő elhelyezésével és feltűntetésével egy influenszerrel való együttműködés a hirdetők és a véleményvezérek számára egyaránt kifizetődő lehet, sőt, manapság a közösségi médiafelületeken való megjelenés szinte megkerülhetetlen és ennek eszközeként a véleményvezér marketing meghatározó szerepet tölt be. Annak érdekében, hogy a GVH ne legyen a kéretlen követőnk, tartsuk szem előtt, hogy ezen tevékenység gyakorlása során is szükséges a fogyasztóvédelmi és versenyjogi szabályok megtartása.

Ha kérdésed merülne fel a témával kapcsolatban jogi segítségért fordulj bizalommal a Dr. Nemes Ügyvédi Irodához.

Ha tetszett a bejegyzés, nyugodtan nyomj egy lájk vagy megosztás gombot!

Megosztás és cimkék

Címkék:  influenszer, GVH, fogyasztó



Hozzászólás a témához

Szólj hozzá elsőként cikkemhez

Új hozzászólás

Mehet

Letöltések

Hogyan vezesd


jól a céged?


Hogyan kerüld el a jogi buktatókat? Mi az, amire érdemes odafigyelned, hogy a céged jól működjön? Milyen egy jó szerződés?

Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket boncolgatok ingyenesen letölthető tanulmányomban - emberi nyelven.



Iratkozz fel hírlevelemre és cserébe megajándékozlak ezzel az ingyenes tanulmánnyal!

Ki vagyok én?

„Hiszek abban,
hogy a jog nem
életünk meg-
keserítője, hanem
munkánk segítője
és szolgája.”


Nemes Imre vagyok
és azért dolgozom,
hogy ez a gondolat
ne csak vágy, hanem
könnyen elérhető
valóság legyen.


Bővebb információ

Blog cimkék

Keresés