Az influenszer marketing jogi kérdései térkép a hashtagek útvesztőjéhez
2020. március 22. 18:18
Napjaink egyik legújabb és legelterjedtebb marketingtevékenysége a termékek és szolgáltatások népszerűsítése a véleményvezérek, másnéven influenszerek által a közösségi média felületein. Az influenszerek által közvetített tartalom hatással bír a fogyasztókra, akik követik őket, ezért a marketingtevékenységre vonatkozó jogi szabályozás követelményeit a véleményvezéreknek, és a velük együttműködő hirdetőknek is szükséges szem előtt tartani. Ebben a bejegyzésben az influenszereket, mint piaci szereplőket, a velük való együttműködést, annak jogi kereteire és buktatóira figyelemmel a fogyasztóvédelem és versenyjog szempontjából kívánjuk bemutatni.
Az influenszer marketing, a marketing egy formája, amelyben a fókuszt a befolyásos emberekre helyezik, a megcélzott piac egésze helyett. A véleményvezérek lehetnek bloggerek, vloggerek, sztárok, celebek, valamint osztályozhatók a követőbázis nagysága szerint is, mint mikro-, makro-, és mega-influenszerek. Egy jellemző azonban minegyikük esetben közös, hogy az általuk közvetített tartalommal közvetlenül tudnak a követőtáborukhoz szólni, a véleményükkel befolyásolni vásárlási-, illetve mindennapi szokásaikat, a követők pedig potenciális fogyasztókká válnak a véleményvezérek hatására.
Az influenszer tevékenység egy háromszereplős jogviszony a hirdető, a véleményvezér és a fogyasztó vonatkozásában. A véleményvezérek a termékeket, szolgáltatásokat szponzorált tartalomként népszerűsítik saját profiljaikon a közösségi médiafelületeken, ezáltal hatékony reklámtevékenységként működnek, melynek fogyasztóvédelmi és versenyjogi vonatkozásai is vannak, erre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal szabályozásának, a tevékenység gyakorlása során szükséges eleget tenni.
>>GVH started following you
Amennyiben egy véleményvezérrel szándékozunk együttműködést létrehozni, ajánlott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) útmutatásait követni. A Hivatal ennek a marketing formának alkotott szabályozási keretet a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló 2008. évi XLII. törvénnyel, a nemzetközi joggyakorlattal és vonatkozó nemzetközi iránymutatásokkal összhangban.
A GVH három követelményt állított fel a szabályszerű influenszer tevékenységre vonatkozóan, ezek a következőek:
2, a reklámfelületen szerepelnie kell egyértelmen az ellenszolgáltatásra való utalásnak;
3, a fizetett és nem fizetett tartalmaknak egymástól elkülöníthetőnek kell lenniük.
#bírság – ki a felelős?
Amennyiben a GVH tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot észlel, a bírságolás lehetősége fennáll.
Mi minősül tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak?
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény szerint tisztességtelen kereskedelmi eljárásnak minősül, ha egy véleményvezér közösségi oldalán egy terméket népszerűsít és a posztból nem derül ki egyértelműen, hogy ezért ellenszolgáltatást kapott, mellyel álcázott reklám valósul meg. Emiatt a GVH-nak lehetősége van bírság kiszabására, a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékáig.
A következő fontos kérdés, hogy ki a felelős az álcázott reklám tartalomért. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kapcsán felmerül a felelősség kérdése. Az álcázott reklámért az influenszer mellett a hirdető is felelősséggel tartozik, valamint minden személy vagy szervezet, aki gazdaságilag érdekelt a termék népszerűsítésében, mellyel összefüggésben az álcázott reklám megvalósult. Ennek kapcsán kiemelt jelentőséggel bír mind a hirdető, mind a véleményvezér szempontjából a jogi szabályozásnak való megfelelés.
Az influenszerek manapság egyre gyakrabban élnek a lehetőséggel, hogy követőket, esetlegesen kedveléseket vásároljanak maguknak, mindezt azért, hogy az általuk kezelt közösségi médiafelületek a hirdetők szempontjából előnyösebb befektetésnek tűnjenek. Ezt a piaci keresletet kihasználva jöttek létre az úgynevezett kattintófarmok, melyek segítségével kedveléseket és követéseket lehet vásárolni, ezáltal kedvezőbb színben feltűntetni a profiljaikat. Kereslet-kínálat gondolhatnánk elsőre, azonban ez gyakorlat versenyjogi vonatkozásokkal is bír, amennyiben az influenszer a látszólagos népszerűséget a fogyasztók megtévesztése céljából használja, ezzel anyagi előnyre szert téve, ugyanis amennyiben a követők és kedvelések nem valódiak, a hirdetés nem érhet célt, ezáltal a magatartása tisztán látható, hogy a hirdetőkkel és fogyasztókkal szemben is tisztességtelen, azokat megtévesztheti. A versenyjogon túl fogyasztóvédelmi aggályokat is felvethet ez a gyakorlat, mivel a fogyasztók félrevezetésére is alkalmas a kedvelések és követők magas száma, mivel a termékről alkotott képet jelentősen befolyásolja.
Az influenszerekkel való együttműködés előnyei mellett bejegyzésünkben felhívtuk a figyelmet a lehetséges buktatókra is, ezek elkerülésére néhány jó tanácsot érdemes megfogadni.
Célszerű az együttműködés során létrejött szerződésben rögzíteni a hirdető felelősségét korlátozó szerződési kikötéseket, valamint a hirdetők szempontjából célszerű olyan rendszerek kidolgozása, mely segítségével az influenszerek megismerhetik a közzétételre vonatkozó elvárásokat, továbbá a hirdető számára utasítási jog biztosítása a posztokra vonatkozóan, a nem megfelelő posztok eltávolítása érdekében.
Ammenyiben a GVH vizsgálata már folyik az ügyben akkor sincs minden veszve, ugyanis utólagosan is lehetőség van a szankciók megelőzésére, például enyhíthetők a beismeréssel, valamint utólagos megfelelési program kidolgozásával.
Összességében tehát néhány alapvető szabály betartásával, valamint a reklámok megfelelő elhelyezésével és feltűntetésével egy influenszerrel való együttműködés a hirdetők és a véleményvezérek számára egyaránt kifizetődő lehet, sőt, manapság a közösségi médiafelületeken való megjelenés szinte megkerülhetetlen és ennek eszközeként a véleményvezér marketing meghatározó szerepet tölt be. Annak érdekében, hogy a GVH ne legyen a kéretlen követőnk, tartsuk szem előtt, hogy ezen tevékenység gyakorlása során is szükséges a fogyasztóvédelmi és versenyjogi szabályok megtartása.
Ha kérdésed merülne fel a témával kapcsolatban jogi segítségért fordulj bizalommal a Dr. Nemes Ügyvédi Irodához.
Megosztás és cimkék
Hozzászólás a témához
Szólj hozzá elsőként cikkemhez
Letöltések
Ki vagyok én?
„Hiszek abban,
hogy
a jog nem
életünk
meg-
keserítője, hanem
munkánk segítője
és szolgája.”
Nemes Imre vagyok
és azért dolgozom,
hogy ez a gondolat
ne csak vágy, hanem
könnyen elérhető
valóság legyen.
Bővebb információ
Blog cimkék
- adóellenőrzés (2 db)
- számla (2 db)
- domain név (2 db)
- védjegy (3 db)
- cégalapítás (2 db)
- cégnév (3 db)
- reklám (1 db)
- védjegy (1 db)
- fizetési meghagyás (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- kintlévőség kezelés (1 db)
- végrehajtás (1 db)
- felszámolás (3 db)
- európai fizetési meghagyás (1 db)
- végrehajtás (1 db)
- telephely (1 db)
- székhely (1 db)
- fióktelep (1 db)
- internet (1 db)
- felelősség (1 db)
- kártérítés (1 db)
- cégbíróság (1 db)
- cégalapítás (1 db)
- kisebbségi jogok (1 db)
- erőforrás (1 db)
- egyesület (1 db)
- kényszer-végelszámolás (2 db)
- civil szervezet (1 db)
- fizetésképtelenség megállapítása (1 db)
- kényszertölési eljárás (1 db)
- végelszámolás (1 db)
- kockázatelemzést követő kérdőív (1 db)
- végelszámolás (1 db)
- felszámolás (1 db)
- Facebook (1 db)
- WIFI (1 db)
- Gmail (1 db)
- ingatlanüzemeltető (1 db)
- magánvezeték (1 db)
- hálózati szolgáltatás (1 db)
- továbbadás (1 db)
- kizárási okok (1 db)
- kényszertörlési eljárás (1 db)
- Gt. 23.§ (1 db)
- összeférhetetlenség (1 db)
- Gt. 25.§ (1 db)
- adóregisztrációs eljárás (1 db)
- KOCKERD (1 db)
- Facebook (2 db)
- új Munka Törvénykönyve (2 db)
- véleménynyilvánítás (2 db)
- mellékszolgáltatás (1 db)
- fizetésképtelenség megállapítása (2 db)
- felszólítás (1 db)
- egyezség (2 db)
- fizetési haladék (1 db)
- beszámítás (1 db)
- késedelmi kamat (1 db)
- fizetési határidő (1 db)
- új Ptk. (1 db)
- törzstőke (1 db)
- hárommillió (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- NAIH (1 db)
- adatkezelési szabályzat (1 db)
- új PTK. (1 db)
- törzstőke emelés (1 db)
- átalakulás (2 db)
- egyesülés (1 db)
- szétválás (1 db)
- transzformációs eljárás (1 db)
- szétválás (1 db)
- egyesülés (1 db)
- teljességi záradék (1 db)
- új Ptk. (1 db)
- tőkeemelés (1 db)
- hárommillió forint (1 db)
- whistleblowing (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- internetes hirdetés (1 db)
- telefonos zaklatás (1 db)
- webáruház (1 db)
- elállási jog (1 db)
- társasági adó (1 db)
- iparűzési adó (1 db)
- bérlet (1 db)
- pénzügyi lízing (1 db)
- szindikátusi szerződés (1 db)
- szerződésminta (1 db)
- EKAER (1 db)
- menedzsment kivásárlás (1 db)
- családi vállalkozás (1 db)
- MRP (1 db)
- járulék (1 db)
- apport (1 db)
- tőkeemelés (1 db)
- alapítvány (1 db)
- társadalmi szervezet (1 db)
- védelem (1 db)
- védjegybitorlás (1 db)
- Domainregisztrációs Szabályzat (1 db)
- GDPR (1 db)
- adatkezelés (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- alapítvány (1 db)
- egyesület (1 db)
- non profit (1 db)
- szerencsejáték (1 db)
- nyeremény (1 db)
- személyi jövedelemadó (1 db)
- adatvédelem (1 db)
- GDPR (1 db)
- e-kereskedelem (1 db)
- internet (1 db)
- elektromos autó (1 db)
- parkoló (1 db)
- töltőállomás (1 db)
- töltőpont (1 db)
- OTÉK (1 db)
- bizalom (1 db)
- vagyon (1 db)
- öröklés (1 db)
- vagyonkezelés (1 db)
- általános forgalmi adó (1 db)
- ÁFA levonás (1 db)
- fiktív számla (1 db)
- adójog (2 db)
- NAV (1 db)
- adóellenőrzés (1 db)
- jegyzőkönyv (1 db)
- adóvisszatérítés (1 db)
- adólevonás (1 db)
- fiktív számla (1 db)
- szellemi tulajdon (1 db)
- találmány (1 db)
- szolgálati találmány (1 db)
- alkalmazotti találmány (1 db)
- adójog (1 db)
- költségvetési csalás (1 db)
- áfa (1 db)
- jogvita (1 db)
- influenszer (1 db)
- GVH (1 db)
- fogyasztó (1 db)
- bérlet (1 db)
- vis maior (1 db)
- járvány (1 db)
- bérleti szerzőés (1 db)
- bérleti díj (1 db)
- kártérítés (1 db)
- munkaviszony (1 db)
- szabadság (1 db)
- járvány (2 db)
- felmondás (1 db)
- közös megegyezés (1 db)
- taggyűlés (1 db)
- elektronikus hírközlő eszköz (1 db)
- ülés tartása nélkül (1 db)
- standstill (1 db)
- csődeljárás (1 db)
- szerződés (1 db)
- váltó (1 db)
- értékpapír (1 db)
- biztosíték (1 db)
- családi vállalkozás (1 db)
- kkv (1 db)
- generációs vagyontranszfer (1 db)
- generációváltás (1 db)
- bizalmi vagyonkezelés (1 db)
- fedezetelvonás (1 db)
- hitelező (1 db)
- adós (1 db)
- tag kizárás (1 db)
- polgári per (1 db)
- társasági szerződés (1 db)
- COVID 19 (1 db)
- járvány (1 db)
- oltás (1 db)
- munkáltató (1 db)
- munkavállaló (1 db)
- munkaszerződés (1 db)
- távmunka (1 db)
- home office (1 db)
- munkajog (1 db)
Keresés
Legnépszerűbb
-
Step by step - Átalakulás lépésről, lépésre!
Blogbejegyzés megtekintése > -
Átalakulás az új szabályok szerint
Blogbejegyzés megtekintése > -
Szétválás
Blogbejegyzés megtekintése > -
Vissza a kályhához!
Blogbejegyzés megtekintése > -
NEM MELLÉKESEN, HOGYAN KELL EGY PASIT MEGSZEREZNI!?
Blogbejegyzés megtekintése >